Välkomna till Skogsdagarna i Härnösand!

Under vecka 38 firar Naturskyddsföreningen skogen över hela landet. I Härnösand bjuder kretsens skogsgrupp in till två olika aktiviteter.

Så räddar vi skogen

Tisdag 19e september kommer regionkansliets Maria Danvind och berättar om hur föreningen jobbar med att skydda skog, och hur man själv kan hjälpa till genom att rapportera in arter som man möter. Föreläsning och frågestund.

18.30 – 20.00 i Domkyrkans församlingshem, Härnösand

Kontakt:

Emma Andersson Barkas

emma.andersson.b@naturskyddsforeningen.se

Utflykt till Långmyrberget

Söndagen 24e september träffas vi i Långmyrbergets naturreservat väster om Ramvik. Vi kommer känna in skogen och prata om vad som skiljer en naturskog från en brukad skog. Du behöver inte ha några förkunskaper för att hänga med! OBS dålig mobiltäckning i skogen.

Läs mer om Långmyrberget på Länsstyrelsens hemsida: https://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/besoksmal/naturreservat/langmyrberget.html

Tid: 10-12 för samtal och promenad i skogen, vi avslutar med egen matsäck och stannar så länge eller kort vi vill.

Vägbeskrivning:

Reservatet ligger väster om Selasjön, cirka 14 kilometer väster om Ramvik. För att nå reservatet, kör du väg 738 mellan Gussjö och Kramfors. Och i höjd med Selasjön, strax söder om byn Storsela, svänger du västerut. Följ skogbilvägen i cirka en kilometer så har du reservatet på vänster sida om vägen. Kör förbi informationsskylten, lite längre fram finns en bra parkeringsficka.

Evenemanget riktar sig till nybörjare men vi kommer gå i stiglös terräng. Ta med matsäck och sittunderlag.

Välkomna!

Naturskyddsföreningens skogsgrupp i Härnösand