Aktiviteter 2016

Kallelse till årsmötet

Tid och plats: tisdag 1 mars kl 18:30, Sambiblioteket, nedre ingången – Lubbesalen.

Välkommen på årsmötet 2016. Årsmötet är ett bra tillfälle för dig att träffa andra medlemmar och påverka hur föreningen kommer att arbeta i år. Verksamhetsberättelsen för 2015 kommer att läggas ut på hemsidan. Kontakta ordförande om du vill få den hemskickad via post. Alla dokument från årsmötet kommer att finnas på hemsidan.

Reaktor med Giron Sámi Teahter

KlaustrofobiskReaktort politiskt explosionsdrama med Giron Sàmi teahter. Entré 100 kr, ungdomar och pensionärer 50 kr. Obs! Åldersgräns 14 år. Läs mer på samiteahter.org.

Länsmuseet i samarbete med Naturskyddsföreningen, Västernorrlands Sameförening och Studiefrämjandet

Plats: Hörsalen, Murberget

Tid: Måndag 15 februari kl. 18.30

Earth Hour 2016

EarthHourPå lördag den 19 mars, 20:30, deltar Härnösand i världens största miljömanifestation, Earth Hour. Naturskyddsföreningen är arrangör.

Vi släcker för klimatet

Klimatlöften, Nile Press Center talar om klimatets inverkan på världen samt underhållning av Ulrika Bodén, Najlaa Eltom och Elin Kristoffersson.

Tid och plats

Lördag 19 mars

Stora Torget
Härnösand

Läs mer på kommunens hemsida:

Geologisk vandring 17 maj

Följ med på en spännande geoloGeologigisk vandring mitt i Härnösand bland graniter och trilobiter. Lennart Vessberg guidar oss i centrala Härnösand. Beräknad tid ca 1½ timme.

Tid och plats

Tisdag 17 maj kl 18.00

Samling på Stora Torget Härnösand

Teaterföreställning Grismanifestet

Lilla scenen, Härnösands Teater kl. 19.00–21.00

Biljetter 100 kr, inklusive fika

Scenkonstgruppen framför teaterföreställningen Grismanifestet. Pjäsen handlar om en kvinna som försöker hantera sin ångest för hur vi behandlar natur, miljö och klimat. I föreställningen kommer hon på hur hon ska vända sitt missmod till en konstruktiv kraft. Genom en blandning av fantastik och realism skapar pjäsen sin egen värld. Med hisnande bilder skildras krocken mellan naturen och livsbehoven mot vårt ”rationella” samhälle.

I anslutning till föreställningen blir det ett publiksamtal tillsammans med Naturskydds-föreningen. Vi vill visa hur man kan engagera sig och vilka möjligheter det finns att påverka och förändra.

Biljetter kan bokas i förväg och betalas till bankgiro 381-6881 senast den 14 november och till Swish 070-2289572 innan föreställningen. Skriv ditt namn när du bokar biljett. Biljetter kan också köpas kontant vid lilla scenen en halvtimme innan föreställningen.

Kontakt: Sara Friberg 070-228 95 72

Läs mer grismanifestet

Nationaldagen måndagen den 6 juni på Länsmuseet Murberget

Vi deltar i nationaldagsfirandet på Murberget och presenterar Naturskyddsföreningen för allmänheten. Tillsammans med STF ordnar vi en tipspromenad om allemansrätten.
Plats: Murberget
Tid: Se programinformation från Länsmuseet Murberget.
För mer information: Göran Abel 070-5935482 eller goran@abel.nu.