Aktiviteter 2017

Årsmöte

Tid och plats: torsdag 16 mars kl 19:00, Lubbe-salen Sambiblioteket.Välkommen på årsmötet 2017. Årsmötet är ett bra tillfälle för dig att träffa andra medlemmar och påverka hur föreningen kommer att arbeta i år.

Mötet inleds med en kort presentation av Natursnokarna. Därefter håller vi det formella årsmötet (se dagordning nedan). Lennart Vessberg avslutar mötet med att berätta om sin inventering av bombmurklor.

Kallelse 2017

Dagordning 2017

Verksamhetsberattelse2016

Verksamhetsplan2017

Resultat- och balansräkning 2016 NF Härnösand

Budget 2017 NF Härnösand

Natursnokarna

Tid och plats: Söndagen den 23 april, Sparrudden, Gådeå

Oringsjö naturreservat

Tid och plats: Lördag den 19 augusti, Näsåker

Följ med och leta efter Stor barkplattbagge! Vi guidas av länsstyrelsens Pekka Bader till Oringsjö naturreservat. Förutom den sällsynta barkplattbaggen tittar vi även på den betade skogen runt Mobodarna och den naturvårdsbränning som länsstyrelsen gjorde i reservatet 2015.

För mer information och anmälan senast torsdag 17 augusti ring Maria Danvind 073-275 17 36.

Friluftsdag på Smitingen lördagen den 26 augusti klockan 10.00-15.00

Den 26 augusti arrangerar Naturskyddsföreningen tillsammans med Natursnokarna, Röda Korset, Friluftsfrämjandet, Turistföreningen, Inlöparna Höga Kusten och Scouterna en friluftsdag som riktar sig till alla som bor i eller besöker Härnösand.

Integration genom friluftsliv och allemansrätten

Vi vill visa att naturen är en fantastisk tillgång och att den är tillgänglig för alla genom allemansrätten. Friluftsdagen äger rum på Smitingen. Där kommer det att finnas ett stort utbud på aktiviteter.  Till exempel kan du:

• Ta en tur till någon av lökgrottorna.
  • Hitta kontrollerna som Härnösands Orienteringsklubb satt ut i aktiviteten Hitta Härnösand.
  • Ta ett dopp i havet, eller promenera bort till Klubbsjön som också erbjuder härligt badvatten.
  • Ta en kopp kaffe och umgås med vänner.
  • Följa med någon av våra guider och lära dig mer om naturen runt naturreservatet.
  • Bygga ett sandslott.
  • Spela strandfotboll eller beachvolleyboll.

Friluftsdagen genomförs oavsett väder.

Gratis buss

Från klockan 10.00 går gratis buss från parkeringen vid McDonalds ut till Smitingen. Bussen åker fler gånger om det behövs. Från klockan 15.00 går bussen tillbaka till Härnösand igen. Bussen åker flera gånger om det behövs.
Vi bjuder på fika, men inte mat
Vi bjuder på kaffe, te, saft och kaka. Vi tänder också grillen för dig som har med dig egen mat. Men själva maten får du ta med själv.
Alla är välkomna, så ta med dig familjen och kom!

Stadsvandring – se stenarter i stadens hus söndagen den 17 september kl 13.00

Naturskyddsföreningens ordnar tillsammans med Turistföreningen en stadsvandring med Lennart Vessberg, Naturinformation. Även medlemmar har möjlighet att delta. Lennart tar oss med på en spännande geologisk promenad i centrala Härnösand där vi tittar på bergarter och fossil i stadens hus. Avslutas med frågor och funderingar på Wirströms Café. Kaffe/te och smörgås 50:-, betalas på plats.
Samling på Stora Torget. Anmälan senast den 12 september till Leena, 070- 196 12 58 eller zarowiecki@hotmail.com. Begränsat antal – avanmäl vid förhinder.