Naturskyddsföreningen polisanmäler miljöbrott

Härnösands Naturskyddsförening anmäler ett artskyddsbrott mot bestämmelserna i miljöbalken 29 ap 2b§. Enligt miljöbalken är det inte tillåtet att med uppsåt eller av oaktsamhet döda, skada, fånga eller störa djur, ta bort, skada eller förstöra djurs fortplantningsområde eller viloplatser. Detta har skett i samband med en avverkning i ett skogsområde norr om bebyggelsen på Bondsjöhöjden där grodors livsmiljö förstörts. Inga som helst naturhänsyn har tagits vid avverkningen och den strider mot den FSC-certifiering som enligt kommunen gäller för kommunens skogar. Ett området har avsatts för att bevara grodornas livsmiljö har omfattande körskador. Maskinerna till och från avverkningsområdet har använt den stig vid vilken grodor observerats.

Rättelse: I samband med polisanmälan fick vi frågan om vi visste vilka som varit inblandade i avverkningen. På vår dokumentation av avverkningen kan man se entreprenörernas namn på utrustning och plastband och vi utgick ifrån att det var dessa som planerat och utfört arbetet. Vi uppgav därför för polisen att Härnö Skog utfört avverkningen. Detta är fel. Härnö Skog hade sålt sin utrustning till annan entreprenör som är den som utfört avverkningen med de maskiner som hade Härnö Skogs logga. Vi vill understryka att det vi polisanmält är ett miljöbrott och inte några företag eller organisationer även om polisanmälan kan tolkas så.

Här kan du läsa polisanmälan: Anmälan miljöbrott