Fortbildningsdagen Skogen som klassrum i Brunne den 20 juni

Sedan 2008 arbetar Naturskyddsföreningen tillsammans med Naturskoleföreningen för att skolor ska flytta ut undervisningen och ge eleverna nya upplevelser. Skolans pedagoger har en nyckelroll som inspiratörer och vägledare till naturen, särskilt för alla de barn som inte har möjligheter och resurser att komma ut och uppleva naturen utanför skolan. En förutsättning för varierad undervisning ute är också att naturen i och nära tätorter bevaras. Att få möta vilda växter och djur och nosa på naturens – och livets – sammanhang på riktigt ute, är en spännande och engagerande väg för att förstå grunden för det hållbara samhället.

Under 2018 genomför Naturskyddsföreningens länsförbund fortbildningar kostnadsfritt på 6 platser i Västernorrland för pedagoger i grundskolan. Alla skolor har fått erbjudandet. Intresset har varit stort, men de skolor som anmälde intresse först har fått möjlighet att fortbilda sig gratis. Projektet är öppet för att erbjuda fler skolor fortbildningsdagar men då mot en kostnad.

I Härnösand deltar 21 pedagoger från Brunne och Häggdångerskolan i fortbildningen Skogen Som Klassrum den 20 juni. Målgrupp för den här dagen är elever i förskoleklass tom åk 6. Fortbildare är Manne Ryttman från Skövde som är certifierad naturskolepedagog via Naturskoleföreningen.

Även på andra platser i länet sker utbildningar:
1. den 13 juni Mycklingskolan-Haffsta, Örnsköldsvik (Umeå Naturskola)
2. den 19 juni Fränstaskolan, Ånge (Naturskolepedagog Manne Ryttman)
3. den 20 juni Brunne-Häggdånger skola, Härnösand (Naturskolepedagog Manne Ryttman)
4. den 16 augusti Junsele skola, Sollefteå (Naturskolepedagog Manne Ryttman)
5. den 17 augusti Edsele friskola, Sollefteå (Naturskolepedagog Manne Ryttman)
6. den 12 september Rödsta-Prästbordets skolor, Sollefteå (Naturskolepedagog Manne Ryttman)

Projektledare för Skogen som klassrum i Västernorrland är Sara Friberg. Kontakta henne om du vill veta mer.
Mobil: 0730-330 238, Epost: sara.friberg@naturskyddsforeningen.se

Politiker och tjänstemän på regional och kommunal nivå är välkomna att delta som observatörer under fortbildningen! Meddela Sara om du kommer.

För mer information: