Vårens och sommarens aktiviteter 2014

Välkommen till vårens och sommarens aktiviteter, det är kostnadsfritt både för medlemmar och för ickemedlemmar att delta.

Utöver dessa aktiviteter så träffas skogsgruppen, vattengruppen och klimatgruppen då det behövs. Hör av dig till oss om du också vill värna om kommunens natur. Alla får plats! Alla behövs!

Vi träffas på plats om inget annat anges. Ändringar av aktiviteter kan komma att ske, vi ber dig att ta kontakt med aktivitetsansvarige för att få de senaste uppdateringarna. Hör också av dig om du vill samåka eller undrar över något annat.

Årsmöte Naturskyddsföreningen Härnösand
Tisdagen den 25 mars, Lubbesalen, Sambiblioteket, nedre ingången.  Kl 18.00 föreläsning om Kretsloppan, själva årsmötet startar 19.00

Länsstämma 17 maj klockan 10 i Torpshammar
Naturskyddsföreningens Länsförbund Västernorrland har årsmöte. Kretsens representanter utses på vårt årsmöte, men alla medlemmar kan delta, dock på egen bekostnad.

Fagning av Muggärdsängen i Häggdånger
Lördag den 24 maj kl 11.00 Vi förebereder årets blomning genom att räfsa bort löv, pinnar och fjolårsgräs. Ta med eget fika, arbetshandskar och kratta. Kontakt: Linda 070-238 06 72

Mer information om Muggärdsängen
Slåtter och räfsning av Muggärdsängen kommer i år igen att skötas av en klass på Brännaskolan, som får bidrag till sin skolresa. De gemensamma aktiviteterna på ängen handlar istället om fagningen på våren samt bortförsel av det örtrika, förhoppningsvis torra höet efter slåttern i augusti. Tidigare år har vi eldat upp höet men detta är inte tillåtet längre. Ifjol tog en glad hästägare i trakten hand om höet. Om du är intresserad av att hämta hö eller har andra frågor om ängen, kontakta Åsa Bång 070-627 25 71 eller Per Sander 070-214 56 49.

Vad är det för blomma
Onsdag 4 juni kl 18.30–21,
Föranmälan senast 1 juni till Åsa 070-627 25 71, je.ab@live.se

Mer information om ”Vad är det för blomma”?
I samarrangemang med STF Härnösand ges en kortkurs om växter med tonvikt på att lära sig använda en flora. Det blir en introduktion till växtsystematiken och om hur en flora är uppbyggd. Efter en första teoretisk genomgång i sambiblioteket blir det praktiska övningar vid två exkursioner i Härnösands närhet, en med försommarblommor i juni och en med sensommarblommor i augusti.

Naturnatt
Torsdag den 5 juni kl 19.00 – hela natten (så länge vi orkar).

Nu händer det roliga saker! En familjevänlig kväll med grillning, spännande aktiviteter och övernattning för dem som vill. Ta med hela familjen så skapar vi ett härligt försommaräventyr. Platsen beror mycket på hur många vi blir och vilket väder det är – så föranmäl dig till Linda på 070-238 06 72 (eller via mail) så får du information och kan också vara med att påverka vad som händer. Vi skapar ett evenemang på Facebook för detta, så kolla in där!

Vad är det för blomma?
Söndag 15 juni kl 10.00–15.00

Vad är det för blomma?
Söndag 17 aug kl 10.00–15.00

Skogsinventeringskurs i Sollefteå
Lördag 30 – söndag 31 augusti. Ledare: Lasse Bengtsson (0620-241 19)

Lär dig hur man känner igen en skyddsvärd skog. Vi tittar på fina nyckelbiotoper runt Sollefteå och i Reseletrakten. Vi lär oss också att känna igen arter som visar på skyddsvärd skog. Inga särskilda förkunskaper krävs.
Anmälan: senast måndag 25 augusti till Lasse Bengtsson eller Maria Danvind (0620-322 26). Kursen är öppen för alla medlemmar i länet. Max 15 deltagare, så först till kvarn.